Arbejd med dele af den berømte tale, som Ronald Reagan holdt ved Brandenburger Tor 12. juni 1987.
Undersøg et genforeningsmonument i lokalområdet, og præsenter det med en digital planche.
Undersøg, hvordan 1. maj fejres i dag, og lav derefter jeres egen 1. maj-plakat.
Undersøg og diskuter DR's store dramaserie "1864", der bl.a. er produceret i anledning af 150-året for krigen i 1864.
Udregn, hvor langt pengene rækker med en arbejderløn fra industrialiseringen.
Afhold et fællesmøde, hvor alle skal være enige, før I kan træffe en beslutning.
Undersøg historien bag dronning Margrethes residens Amalienborg.
Lav en analyse af propagandaplakater fra 1. verdenskrig.
Leg kunstner i 1860'erne med udgangspunkt i to billeder af en arkæologisk udgravning.
Undersøg forskellige forhold i datidens Rusland og deres konsekvenser for udviklingen frem mod Den Russiske Revolution.
Undersøg forskellige årsager til 1. verdenskrigs udbrud i 1914.
Bliv klogere på, hvad kaosteori er, og diskuter, om 2. verdenskrig kunne være sluttet i 1944.
Skriv en avisartikel fra 1241, hvor du skriver om Valdemar 2. Sejr, Vordingborg og Jyske Lov.
Undersøg Grevens Fejde og besvar arbejdsspørgsmål i grupper.
Diskuter, hvorfor samfundsforholdene i 1870'erne blev startskuddet til den første kvindebevægelse.
Diskuter, hvorfor rødstrømpebevægelsen opstod lige præcis i begyndelsen af 1970'erne.
Start ved metroen på Kongens Nytorv, og fortsæt ned ad Bredgade, til du kommer til Nicolai Eigtveds Frederiksstad. Slut af med at spise frokost i Amaliehaven.
Tag på byvandring i København, og find barokke stiltræk.
Læs og diskutér beskrivelsen af begravelsen af børnene fra Skejbyulykken.
Undersøg Berlinmurens historie, og bliv klogere på, hvilken betydning muren har haft for verden under den kolde krig.
Diskuter i grupper, om Danmarks deltagelse i Irakkrigen var i orden, og om Danmark og andre lande igen kan gå i krig med eller uden tilladelse fra FN.
Afhold klassens DM i debat, og diskuter besættelsestidens store dilemmaer.
Find det femte svin.
Besøg Danmarks Industrimuseum, og prøv kræfter med samlebåndet.
Undersøg myten om rødstrømpernes påståede bh-afbrændinger.
"Battle of Copenhagen" er malet af den britiske maler Nicholas Pocock. Motivet forestiller Slaget på Reden i 1801. Læs om slaget, og lav en billedanalyse af maleriet.
Lav en billedanalyse af nordmanden Johan Christian Dahls maleri "Morgen efter en stormnat" fra 1819.
Udvælg en dansk og en tysk afstemningsplakat fra 1920, og lav en billedanalyse af dem.
Undersøg myten om Dannebrog og lav en billedanalyse af det berømte billede, der gengiver Slaget ved Lyndanisse 15. juni i Estland.
Analysér Félix Vallottons maleri af slaget ved Verdun.
Find billeder af Holger Danske i bøger og på nettet. Lav en billedanalyse af et udvalgt billede.
Arbejd med forskellige citater af den tyske politiker Bismarck for at forstå, hvem han var, og hvad han stod for.
En række danske musikere fortolker danmarkshistorien i ny musik. Brug deres numre som kilder i historie.
Bliv klogere på den kolde krig ved at undersøge en af de første store konflikter i perioden.
Sammenlign klassens boligforhold med de boligforhold, som en typisk arbejderfamilie levede under i industrialiseringen.
Analysér to brevuddrag fra henholdsvis Kennedy og Khrusjtjov, og find ud af, hvordan de to statsledere forholdt sig til krisen.
Sammenlign de bosniske, kristne børns skæbne med de grønlandske børns skæbne på baggrund af en analyse af afsnittet fra romanen "Broen over Drina" af Ivo Andric.
Brændevin var en naturlig del af arbejdslivet under industrialiseringen. I dag er alkohol bandlyst de fleste steder. Find ud af hvorfor.
Byg en model af et helligsted fra det gamle Grækenland.
Byg jeres eget hus i miniformat af genbrugsmaterialer.
Gå på virtuel opdagelse på det gamle Nørrebro.
Diskuter BZ-bevægelsen ud fra nogle spørgsmål. Alle i klassen skal være enige om det første svar, inden man går videre til det næste.
Find en løsning på konflikten om Ungdomshuset ved at deltage i rådhusmøder.
Under besættelsen var der censur, hvilket betød, at man ikke måtte sige og skrive, hvad man mente om fx tyskerne. Lyt til sangen "Man binder os på mund og hånd", og lav selv en tekst, hvor du prøver at snyde den tyske censur.
Test din viden om Christian 4. og tiden, han levede i. Har du tjek på teksten?
Den første kendte modstands- og sabotagegruppe var Churchill-gruppen fra Aalborg. Overvej, hvilke motiver disse drenge havde til at starte modstand mod tyskerne.
Læs om og diskuter bogen "Maos lille røde", hvor hans citater præsenteres – fx det berømte citat "Politisk magt vokser ud af et geværløb". Lav jeres egne politiske slogans.
Hvordan kan et computerspil bruges som kilde? Lav en interaktiv video, der viser hvordan.
To undervisere på CBS i København har sammenlignet kravet om et coronapas med et "jødepas" fra 2. verdenskrig. Er det en fair sammenligning?
Ifølge Jellingstenene gjorde Harald Blåtand danerne kristne. Undersøg, hvorfor Harald Blåtand skiftede religion, og hvad der skal til for, at du skifter religion?
Brug en raptekst som kilde, og bliv klogere på, hvad Suspekt og Stauning har med hinanden at gøre.
Skriv en kort fortælling om, hvordan livet var i en af de mange jødiske ghettoer under 2. verdenskrig.
Undersøg den danske general Priors tanker og holdninger i en befaling, han udsendte til de danske tropper 12. april 1940.
Udregn, hvor meget man fik at spise som kz-fange, og sammenlign med, hvad I får på en almindelig dag.
Analysér Socialdemokratiets arbejdsprogram ''Danmark for Folket'' og hold en politisk tale.
Se Deadline fra DR, der onhandler historien om, da Jeppe Nybroe i et indslag angiveligt fortalte om, at de danske tropper forlod Irak, og diskuter, om journalister kan tillade sig at ændre i virkeligheden.
Arbejd med kildekritiske spørgsmål til Hans Hedtofts tale for Socialdemokratiets hovedbestyrelse den 27. februar 1949, hvor han bl.a. talte om NATO.
Test dig selv og find ud af, om du kan svare rigtigt på et uddrag af indfødsretsprøven.
Undersøg, hvilke genstande, personer, fænomener eller symboler på danskhed som danskerne hyldede under besættelsen.
Læs om afsløringer af danske brud på krigens love, og diskuter konsekvenserne.
Skriv en historie om, hvordan de indfødte har oplevet Danmarks kolonisering af deres område.
Undersøg, hvilke lande og alliancer af lande der deltog i 1. verdenskrig. Undersøg også, hvorfor Danmark ikke deltog i krigen.
Undersøg, hvordan de gamle grækere afholdt De Olympiske Lege, og analysér nutidens OL med ritualteori.
Undersøg forskellige styreformer. Afdæk ligheder og forskelle mellem forskellige styreformer, og svar på spørgsmål om dem.
Sammenlign det danske demokrati med demokratiet i det gamle Grækenland. Lav derefter et regelsæt til de gamle grækere.
Læs starten af den amerikanske uafhængighedserklæring, og diskuter dens relevans og betydning i nutiden.
Brug billeder som kilder til at forstå tankegangen bag den hvide mands byrde.
Undersøg nogle af de konflikter og krige, som USA og Sovjet var direkte eller indirekte involveret i under den kolde krig i perioden 1945-1991.
Arbejd med kildekritiske spørgsmål til Den Nordatlantiske Traktat, der blev underskrevet i Washington D.C. den 4. april 1949 af de oprindelige 12 medlemslande.
I arbejder for et afrikansk land, der netop er blevet selvstændigt. Hvordan vil I bygge nationen op?
Læs en øjenvidneberetning fra 1502, og vurder, hvad den kan lære os.
Undersøg to kilder fra Sovjetunionen, og diskuter, hvad de siger om Vladimir Lenin.
Østersøen bliver i en nyere bog kaldt "Den usynlige mur". Undersøg hvorfor, og diskuter håndteringen af flygtninge under den kolde krig og i dag.
Undersøg, hvilke følger Den Westfalske Fred fik for religionsfriheden efter 1648, og sammenlign de regler, der blev lavet, med de love, som vi har i dag.
Arbejd med tegnefilmen "Historiebogen 1" af Jannik Hastrup, og find ud af, fra hvilken vinkel den fortæller om middelalderen.
Kildekritisk opgave til Morten Messerschmidts (Dansk Folkeparti) film "Det europæiske bedrag".
Undersøg baggrunden for oprettelsen af Kul- og Stålunionen, herunder særligt den såkaldte Schumanerklæring fra 1950.
Tag det europæiske fællesskab op til diskussion.
Læs et uddrag af Herman Bangs roman "Stuk". Diskuter, hvordan Herman Bang beskriver bylivet anno 1887.
Undersøg kongehusets rolle i dansk politik i nyere tid.
Arbejd med en humoristisk musikvideo om den historiske udvikling i området omkring det nuværende Israel.
Oversæt Jeppe Aakjærs digt "Kaphyw" (1910) til nudansk, og analysér det.
Bliv inspireret af de islandske sagaer, og digt din egen.
Lav en analyse af Adam Oehlenschlägers digt "Guldhornene" fra 1803.
Diskuter problemstillinger om Ungdomshuset. Hvad synes I ville være det rigtige at gøre i situationen fra december 2006?
Du skal arbejde med historiske kort online. Her skal du se på din lokale skoles historie. Du skal bl.a. undersøge, hvor skolerne har ligget, og hvornår de evt. er blevet bygget, udbygget eller udskiftet.
Se dokumentarfilmen Slagtebænk Dybbøl, og bliv klogere på historien og måden, den bliver fortalt på.
Undersøg baggrunden for og indholdet af den såkaldte "dolkestødslegende".
Lav et skuespil, der handler om emigranter og USA.
Find en egnsret fra jeres lokalområde og lav den i skolens køkken.
Hvad nu hvis Einstein havde hjulpet nazisterne med til at udvikle verdens første atombombe under 2. verdenskrig?
Arbejd med biografigenren med udgangspunkt i Peter von Scholten, og overvej, hvordan du synes, en god Peter von Scholten-biografi skal være.
Rejs tilbage til antikkens Sparta, og lav en instagramstory om jeres oplevelser.
D. 9. november om aftenen strømmede borgerne i Berlin pludselig ud på gaden, men hvorfor? Undersøg, hvad der skete den aften i 1989.
Få Japan til at overgive sig! Diskuter mulighederne, som de allierede havde i 1945.
Skriv en fortælling i dagbogsformat, der fortæller, hvordan Caroline Mathilde, Christian 7. og Struensee havde det i sommeren 1771 på Hirschholm Slot.
Du kender helt sikkert Adam Oehlenschlägers "Der er et yndigt land" fra 1819. Prøv at digte en ny nationalsang.
Lav jeres egen konspirationsteori, og overbevis jeres klassekammerater om, at den er sand.
Undersøg, hvordan man kan rejse til USA i dag, og sammenlign det med, hvordan det foregik omkring år 1900.
Undersøg Versaillestraktatens bestemmelser, og diskuter, hvad en retfærdig fredsaftale er.
Se første afsnit af "1000 års tro", og sammenlign to forskellige fremstillinger af Jesus.
Læs en kilde fra d. 27. oktober 1962 om Cubakrisen, og svar på kildekritiske spørgsmål. Lav derefter et rollespil om krisens videre forløb.
Undersøg energikrisens betydning for almindelige mennesker, og skriv en reportage om emnet.
Test din viden om enevælden og trykkefriheden. Har du tjek på teksten?
Enhedslisten er modstander af EU. Læs et uddrag fra Enhedslistens principprogram, og diskuter partiets holdninger.
Diskuter, om det er et problem i dagens Danmark, at mange børn og unge tilsyneladende er ligeglade med Dannebrog og ikke har noget forhold til flaget.
Lav et videoportræt af en arbejder, der levede under industrialiseringen.
Sammenlign samfundets opbygning i renæssancen med nutidens samfund.
Undersøg, hvordan EU har udviklet sig gennem tiden, og lav en tidslinje over EU's historie.
Test din viden, og se, om du har styr på tidperioderne.
Hvordan klarede de fattige sig under besættelsen? Prøv dilemmaspillet "Fattiggård eller fjendeland", og tag stilling til de store dilemmaer, de fattige stod over for.
Kan du skelne historisk fiktion fra fakta? Test din viden, og få svaret.
Gå på detektivarbejde og arbejd med Danmarks vigtigste lov – Grundloven.
Læs forskellige berømte citater om krig, og diskuter, om der findes retfærdige krige.
Kildekritiske spørgsmål til den socialdemokratiske folketingspolitiker Hartvig Frischs udtalelser om FN-pagtens artikel 2 den 6. september 1945.
Efter en kort præsentation af de forskellige partiers hovedsynspunkter afholder klassen prøvevalg ad tre runder.
Spil dilemmaspillet "Folkedrabet på Bantikka", hvor I skal forsøge at forhindre et folkedrab på øen Bantikka.
Diskuter, om samarbejdspolitikken var forræderi eller den bedste løsning.
Læs om Slaget på Fælleden og Grundlovens paragraf 88 og diskuter forsamlingsfriheden.
Udvælg tre sigende fotografier, og fortæl om 1. verdenskrig.
Lav en tegneserie, der viser, hvad der skete i forbindelse med statskuppet i 1660.
Se tredje afsnit af "1000 års tro", og undersøg reformationens betydning for danskernes tro i 1500-tallet.
Identificer de 15 republikker, der indtil 1991 udgjorde Sovjetunionen, og sammenlign befolkningsstørrelser, areal og nuværende styreformer.
Undersøg, hvad der adskiller den traditionelle og den moderne verden.
Arbejd med fire små film, og sæt Frederik 3. i den varme stol.
Overvej, hvilke ting fra vores tid du/I ville gemme og udstille på et museum i fx år 2075.
Billedanalyse med udgangspunkt i Folkebevægelsen mod EF's valgplakat fra 1972.
Arbejd med dagene efter befrielsen den 4. og 5. maj: Hvad skete der?
Undersøg, hvad der skete før, under og efter folkedrabet i Rwanda.
Undersøg, hvad de ældre generationer syntes om ungdommen i 1960'erne, og diskutér, om det stadig er sådan.
Danmark ville have set meget anderledes ud, hvis vi stadig var en helstat. Undersøg, hvordan Danmark kunne have set ud.
Undersøg, hvordan globaliseringen indgår i og påvirker jeres hverdag.
Undersøg, om Absalon virkelig var Københavns grundlægger, og lav efterfølgende en tegneserie om Absalon og København.
Gruppearbejde om forskellige paragraffer fra Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1953.
Læs to af Grundtvigs salmer, og perspektivér dem til strømninger i 1800-tallet.
Brug Grundtvigs sang om Slaget ved Sjællands Odde som kilde til at forstå begivenheden.
Arbejd med Adam Oehlenschlägers digt "Guldhornene".
Undersøg og fremstil et af de produkter, som danske fabrikanter tjente mange penge på at sælge til de krigsførende nationer under 1. verdenskrig.
Læs, og diskuter H.C. Andersens beskrivelse af at rejse med damplokomotiv.
Arbejd med H.C. Andersens dagbog og Krigen 1864.
Gruppearbejde med diskussion om menneskets rettigheder og pligter.
Lav godter fra besættelsestiden.
En forlystelse i Tyskland har skabt stor debat. Undersøg hvorfor, og skab jeres egen forlystelse, der gør brug af fortiden.
Undersøg historiebrugen i en berømt tale fra 2003.
Undersøg, hvordan 1864 er blevet brugt i eftertiden.
Skriv en hjemstavnsrap om jeres egen og hjemstavnens historie.
Billedanalyse med udgangspunkt i SF's valgplakat fra 1992.
Undersøg, hvad historierevisionisme er, og diskuter, hvorfor nogle mennesker benægter holocaust, selvom der findes klare beviser for netop holocaust.
Diskuter i klassen, hvad tid betyder for jer.
Indkreds i fællesskab den danske kultur og find frem til, hvad klassen forbinder med Danmark.
Undersøg, hvorfor en SAS-reklame har bragt sindene i kog, og diskuter, hvordan fortiden er brugt.
Udvælg de menneskerettigheder, I mener er de vigtigste. Kan I blive enige?
Undersøg, hvad der førte til Den Russiske Revolution, og bliv klogere på begreberne "bagvedliggende årsager" og "udløsende begivenheder".
Arbejd med forskellige kildetyper, og bliv klogere på, hvordan de kan belyse en problemstilling.
Undersøg og diskuter, hvad der ville være sket, hvis Tyskland havde vundet Slaget om England i sommeren 1940.
Lav en kontrafaktisk fortælling om, hvad der ville være sket, hvis ikke USA var gået ind i 2. verdenskrig.
Forestil dig, at du er tysk general ved fronten og skal skrive hjem til Hitler i hovedkvarteret i Berlin.
Test din paratviden om velfærdsstaten med indendørs rundbold.
Vælg det ideelle historieindhold til jeres historieundervisning.
Sammenligningsopgave mellem den franske erklæring om mennesket og borgerens rettigheder og den amerikanske uafhængighedserklæring.
Arbejd videre med den kolde krig med udgangspunkt i kapitlet "Hvis angrebet kommer" fra Statsministeriets pjece ''Hvis krigen kommer''.
Diskuter, hvad der var sket, hvis historien havde været anderledes.
Kilde- og diskussionsøvelse, hvor I skal se på trusler mod Danmark under den kolde krig og i dag.
Lav en simpel, men god, lille øvelse i kildekritik.
Undersøg, hvilke nutidige lande, der var en del af Osmannerriget og diskutér, hvorfor riget gik i opløsning.
Du og dine kammerater skal diskutere fremtidens skole. Hvad forestiller I jer, der vil være vigtigt at lære i skolen i fremtiden og hvorfor?
Undersøg, hvorfor de første kartoffeltyskere rejste til Danmark.
Studér Sovjetunionens nationalsang, og analysér budskabet i den.
Undersøg med udgangspunkt i en soldats breve, hvordan livet som soldat var ved fronten i 1864.
Læs præsident Kennedys tale, som han holdt i Berlin i 1963, og som indeholdt ordene "Ich bin ein Berliner", og diskuter talens indhold og symbolske betydning.
Studer et kort over Det Britiske Imperium, og overvej, hvordan imperiet har påvirket nutiden.
Lav en fotoudstilling, der fortæller, hvorfor folk udvandrer fra Danmark, mens andre kommer til.
Arbejd kontrafaktisk, og diskuter, om 1. verdenskrig kunne være undgået.
Interview dine forældre og bedsteforældre om deres opvækst. Brug tilhørende spørgeskemaer.
Undersøg, hvad der skete på Nørrebro, da Ungdomshuset blev revet ned. I den forbindelse skal I også se på, hvordan det ser ud i forhold til et ungdomshus den dag i dag.
Dyk ned i antikrigsromanen "Intet nyt fra Vestfronten", og forstå, hvorfor nazisterne brændte bogen.
Undersøg konflikten om staten Israel, og find årsager til, konsekvenser af og løsningsforslag til problemet.
Lyt til sangen "Itsi Bitsi" af Steppeulvene, og forsøg at blive klogere på datidens kunst og kultur.
Lav en billedanalyse af det meget berømte monument over Stillehavskrigen: flaghejsningen på Iwo Jima i 1945, som er opstillet på The Mall i Washington D.C.
Undersøg forskellige faktorer, der kan påvirke førstehåndsvidner, og diskuter, om de altid er til at stole på.
Kildeopgave med udgangspunkt i Jens Otto Krags dagbogsnotater fra januar 1972 og hans tanker om kongehuset.
Lav en analyse af sangen "Jens Vejmand" (1905) med tekst af Jeppe Aakjær og melodi af Carl Nielsen.
Lav et mindesmærke over kolonitiden, og diskuter de svære dilemmaer.
Sæt dig/jer i Jurij Gagarins sted under hans rumfærd i april 1961. Skriv, hvilke tanker han gjorde sig før, under og efter sin unikke tur som det første menneske i rummet.
Diskuter, hvordan nazisterne forsøgte at overbevise tyskerne om den jødiske fare.
Undersøg sammenhængen mellem kalenderåret og kirkeåret.
Find helgener og deres kendetegn på kalkmalerier.
Spil jer gennem historien, og skab det bedste samfund, I kan.
Skriv en kontrafaktisk fortælling om England og Sovjetunionens kamp om Bornholm.
Overvej, hvordan I bedst vurderer troværdigheden af internetkilder, og lav jeres eget analyseskema.
Svar på kildekritiske spørgsmål til vedtægterne for brugsforeningen for Øster Skerninge og omegns beboere fra 1882.