Sådan giver du eleverne digital forståelse

11. november 2018

En ny kampagne skal sikre børn og unges datasikkerhed. Vil du som lærer også hjælpe til med at give eleverne digital forståelse? Så viser vi her vej til solide undervisningsmaterialer.

Sæt fokus på den digitale dannelse

I starten af november kunne skoleliv.dk fortælle, at en ny kampagne skal sikre børn og unges datasikkerhed – og en undersøgelse fra Epinion viser da også, at børn og unge har en begrænset viden om internettets faldgruber.

Ønsker du som lærer at klæde eleverne godt på til den digitale nutid og fremtid, kan du gå ombord i materialet herunder.

>> Har du endnu ikke abonnement på Clios læringsportaler, så kan alle med et UNI-Login oprette 30 dages gratis prøve her

Undervisningsmaterialer til indskolingen

  • Undervisningsforløb: Digital kommunikation 
    I forløbet lærer eleverne, hvad digital kommunikation er. De bliver klogere på, hvorfor emojis kan være smarte at bruge i en sms, og de skal også se en film om en pige, der får en sms fra et nummer, hun ikke kender. Til sidst skal de arbejde med, hvilke regler der er for at dele billeder på nettet.

Undervisningsmaterialer til mellemtrinnet

  • Undervisningsforløb: Social Star
    I forløbet, der er lavet i samarbejde med Medierådet, lærer eleverne at gennemskue skjulte reklamer på de sociale medier. 1.000 klasser har indtil videre prøvet kræfter med forløbet, der også har fået tv-tid i DR Ultra.

  • Undervisningsforløb: Drop digital mobning!
    Med forløbet her kan du sætte fokus på digital mobning. Eleverne skal bl.a. lære, hvad konsekvenserne er ved den digitale mobning, ved at lave en gruppe-sms om til et drama, og de skal også give gode råd til børn med forskellige problemer. Til sidst skal de lave nogle fælles retningslinjer for klassen for god online kommunikation.

Undervisningsmaterialer til udskolingen

  • Undervisningsforløb: Social Star
    I forløbet, der er lavet i samarbejde med Medierådet, lærer eleverne at gennemskue skjulte reklamer på de sociale medier. 1.000 klasser har indtil videre prøvet kræfter med forløbet, der også har fået tv-tid i DR Ultra.

  • Undervisningsforløb: Livet på sociale medier
    I dette forløb lærer eleverne om digital identitet og etik på de sociale medier. De skal analysere kommunikationen på forskellige sociale medier med fokus på kendte profilers digitale identitet, og de skal lære, hvilke regler der gælder for at dele billeder på de sociale medier. Der er også fokus på, hvordan man passer på sig selv og andre, når man kommunikerer på de sociale medier, og til sidst i forløbet skal eleverne lave en kampagne om kommunikation på de sociale medier.

  • Aktivitet: Hvad må man dele?
    Undersøg med udgangspunkt i en større dansk sag, hvordan reglerne er for deling af billeder på bl.a. sociale medier.