Gratis forløb om spiljournalistik

28. november 2018 Malene L. Jørgensen

Computerspil i dansk, kan man det? Ja da! Vi har netop udgivet det gratis forløb "Spiljournalist", hvor eleverne i rollen som journalister skal producere et e-magasin om spil målrettet børn og unge. Eleverne får mulighed for at dykke ned i spilverdenen og forholde sig kritisk, undersøgende og nysgerrigt til spil og spilkultur.

  • Klik her, og prøv Danskfaget gratis i 30 dage

Fortnite, kønsroller og afhængighed

Der er masser af spændende emner i forløbet, eleverne kan tage fat på, fx e-sport, spil og kønsroller, afhængighed, spil som kunstform eller spilteknologi. Idet eleverne selv vælger emne og vinkel, er der mulighed for at motivere både de entusiastiske gamere, der hver dag sidder opslugt af Fortnite, samt de elever, der er kritiske over for spil eller ikke i forvejen har indsigt i spilverdenen.

Den journalistiske proces

Den journalistiske proces fordrer masser af danskfaglig fordybelse og særligt kompetencer inden for læsning, fremstilling og kommunikation kommer i spil. Eleverne skal finde og kritisk vurdere kilder, de skal forholde sig til rettigheder, og der skal vælges en vinkel. Derudover skal de forholde sig til genretræk, sprog, og hvordan de fanger modtagerens opmærksomhed og får deres tekst ud over rampen. 

Et bredt tekstbegreb

Nutidens digitale journalistiske tekster er ofte et miks af tekst, billeder, videoer og lyd. I forløbet har eleverne mulighed for at arbejde i forskellige formater og producere i genrerne anmeldelse (skrift eller video), debatindlæg, reportage, baggrundsartikel og podcast. Produktionen foregår i Skoleblogs og med brug af forskellige digitale værktøjer fra SkoleTube. Eleverne ender med at lave deres eget e-magasin, som de kan vise frem for andre. Derudover kan læreren også indstille op til fire elevproduktioner til udgivelse på spiljournalist.dk, hvor alle kan læse dem, hvis de antages af redaktionsgruppen. 

Forskningsprojekt

Forløbet "Spiljournalist" indgår i et forskningsprojekt ledet af Thorkild Hanghøj fra Aalborg Universitet. Projektet undersøger elevernes tekster, og hvordan konceptet kan bidrage til elevers udvikling som journalistiske producenter.

>> Synes du, det lyder spændende, så læs mere om projektet her, hvor du også kan tilmelde din klasse.

 

Malene L. Jørgensen | malenej@clioonline.dk

Digital redaktør, dansk