Om portalen
Denne del af lærervejledningen beskriver portalens indhold, og hvor det er placeret. Den vil således kunne fungere som kort over portalen. I det følgende kan du læse dig til portalens forskellige indgangsvinkler, indhold og idéerne bag opbygningen.
Idrætsfaget
Idrætsfaget er et komplet undervisningsmateriale, som dækker de forenklede Fælles Mål og udfordrer eleverne med motiverende og nye emner. Portalen giver også lærerne mulighed for at prøve forløb med emner, som ligger lidt uden for de normale rammer.
Idrætsfaget skal inspirere med helt nye vinkler, udfordre det kendte og være lettilgængeligt. Portalen vil blive udvidet og udviklet med afsæt i den nyeste forskning, idrætslige tendenser samt respons og ønsker fra brugerne.
Portalens opbygning
På Idrætsfaget er følgende fire punkter at finde i topmenuen: Forløb, Emner, Aktiviteter og Værktøjskasse. Disse fire menupunkter er alle sammen synlige for både lærere og elever.
Forløb består af både undervisningsforløb og årsplaner til 7.-10. klasse. Både forløbene og årsplanerne er opdelt i relevante klassetrin, således at det er nemt at finde et egnet undervisningsforløb til sin klasse.
Emner er inddelt i følgende menuer: Udtryk, Atletik, Boldspil, Kroppen og Temaer. De fem områder udgør en overordnet inddeling af det faglige materiale. Materialet består inden for hvert modul af forskellige emner som fx Løb, der ligger under Atletik. Hvert emne består af idrætsfaglige tekster og forskellige aktiviteter med videoer og illustrationer.
Aktiviteter gør det muligt at få et samlet overblik over alle aktiviteterne og ud fra en kategorisering udvælge den aktivitet, man ønsker at anvende. Aktiviteterne er inddelt i følgende kategorier: Redskabsaktiviteter, Kropsbasis, Atletik, Natur- og udeliv, Fysisk træning, Bold samt Dans og udtryk. Aktiviteterne spænder vidt, og der er således både klassiske idrætsøvelser inden for gymnastik, boldspil eller dans, men også øvelser, hvor eleverne aktivt skal bruge forskellige it-redskaber samt tænke kreativt og innovativt. På den måde kan eleverne opnå en bedre forståelse af den alsidige idrætsundervisning.
Værktøjskassen indeholder forskellige værktøjskasser, som kan bruges til blandt andet læsning af fagtekster, arbejdsmetoder og bevægelse. Lærervejledningen kan også findes her, og dette menupunkt er derfor kun synligt for læreren.
Boldspil
Modulet Boldspil dækker blandt andet de specifikke boldsportsgrene som volleyball, rugby og fodbold samt områder som slagspil, boldbasis og ultimate.
De fleste boldspil er udfordret af, at en mængde af eleverne kender spillet på forhånd og måske har trænet det i rigtig mange timer, hvilket giver disse elever et meget stort forspring. På Idrætsfaget vil der derfor være en række boldspil, som kan udfordre de traditionelle boldspil i skolesammenhæng. Det kan fx være spil som ultimate og flag football.
Atletik
Atletik byder på tekster om atletikdiscipliner inden for de tre områder spring, kast og løb samt historiske tekster på området. Atletik giver et meget grundigt indblik i træningen og det fysiologiske aspekt.
Atletikundervisningen er baseret på træning i mindre grupper eller par, hvor eleverne skal arbejde med at lære nogle færdigheder, som er kendetegnende for atletik. Der er her god mulighed for fordybelse i de specifikke områder.
Samarbejde, elevcoaching og video er eksempler på værktøjer, som benyttes i atletik.
Kroppen
Modulet Kroppen beskæftiger sig med alle de emner, som afspejler kroppens muligheder og reaktioner.
I Kroppen introduceres forskellige træningsformer som rope skipping, HIIT, crosstræning og meget andet. Portalen griber de seneste tendenser og giver dem en skolesammenhæng, hvor eleverne kan prøve metoder, men også reflektere over kropssyn og lære om den relevante træningsteori.
Områder som sundhed og kønsroller i et samfundsmæssigt perspektiv bliver belyst med tekster og opgaver, hvor der er mulighed for diskussion og refleksion.
Udtryk
Modulet Udtryk er en samlet betegnelse for rytme, gymnastik, kampsport, akrobatik og parkour. Det er områder, hvor udtryk og fremstilling er væsentlige elementer.
I modulet er der eksperimenterende opgaver samt opgaver, som er styret ud fra en idrætsfaglig forståelse af en dans eller gymnastisk bevægelse.
Temaer
I modulet Temaer findes forskellige idrætsfaglige områder, som går på tværs af de øvrige områder, eller som ikke er kernefaglige områder i forhold til de forenklede Fælles Mål. Det kan fx være udeliv eller lege, som ikke er en del af det obligatoriske indholdsområde til folkeskolens prøve.
I modulet findes også området gadesport, der samler forskellige typer af gadesport som skateboard og footbag.