Om portalen
Portalens opbygning
På Idrætsfaget er følgende at finde i topmenuen: "Forløb", "Emner", "Aktiviteter" og "Ressourcer".
Under hvert af de fire topmenupunkter ligger der yderligere nogle menuer.
Forløb
"Forløb" består af både undervisningsforløb og årsplaner til 4.-6. klasse. Både forløbene og årsplanerne er opdelt i relevante klassetrin, så det er nemt at finde et egnet undervisningsforløb til sin klasse. Under forløb er der også et særskilt område med svømning, som kan foregå parallelt med og uafhængigt af den øvrige undervisning i faget.
Emner
"Emner" er inddelt i følgende undermenuer: "Gymnastik", "Bold", "Kroppen", "Træning", "Udtryk" og "Tema". De seks områder udgør en overordnet inddeling af det faglige materiale. Materialet består inden for hvert modul af forskellige emner som fx "Alternative spil", der ligger under "Bold". Hvert emne består af idrætsfaglige tekster og forskellige aktiviteter, der er rigt understøttet af videoer, illustrationer og lydfiler.
Bold
I emnet "Bold" præsenteres forskellige former for boldspil med fokus på en bred tilgang til emnet. Eleverne præsenteres naturligvis for den relevante udgave af et spil, men fokus er ikke på selve spillet eller kampen. Fokus er på, at eleverne kan bruge spillet til at lære om andre af fagets centrale områder. Det kan fx være Samarbejde, Fairplay eller Innovation.
De fleste klassiske boldspil er udfordret af, at nogle af eleverne kender spillet på forhånd og måske har trænet det i rigtig mange timer. Det giver disse elever et meget stort forspring. På Idrætsfaget vil der derfor være en række boldspil, som kan udfordre de traditionelle boldspil i skolesammenhæng. Det kan fx være spil som floorball eller mere alternative spil som prellball eller dodgeball.
Gymnastik
I emnet "Gymnastik" er der en gennemgang af alle de klassiske gymnastikfærdigheder som blandt andet håndstand, rulle og flikflak. Der er også fokus på de nyere tendenser på området. Parkour er en af de nyere tendenser. På portalen er der i forhold til parkour særligt fokus på skovparkour. Skovparkour tager idéerne og metoderne fra parkour med ud i naturen for at fastholde tankerne om naturlig bevægelse, som ligger til grund for sporten.
I forbindelse med træning af gymnastik arbejder eleverne med basisfærdigheder som fx balance og ubalance, som er en forudsætning for alle gymnastikfærdigheder. Modtagning og coaching er to andre områder, som fylder meget i gymnastik. Det er en forudsætning, at man kan samarbejde med andre, når man laver en modtagning, eller når man skal indgå i udviklingen af hinandens færdigheder.
Træning
"Træning" er en samlet betegnelse for områder som atletik, svømning, crosstræning og styrketræning. Det er områder, hvor det er muligt at fordybe sig og udvikle sin præstation, hvad enten det handler om mere tekniske aspekter eller de fysiske aspekter. Det er dog ikke Idrætsfagets opgave at træne elevernes fysiske præstationer i fx crosstræning over en længere periode. Portalen giver et indblik i alle elementer under det pågældende område, men hvis eleverne vil dygtiggøre sig yderligere, skal de finde en lokal klub eller forening. Idrætsfaget udbreder samtidig områderne, så der inddrages elementer fra andre dele af faget. Det kan være kendskab til idrætsmulighederne i lokalområdet eller refleksioner over normer og værdier i relevante sammenhænge.
Kompetenceområdet Vandaktiviteter er en del af faget, som kører parallelt med den normale undervisning i idræt. Derfor er svømning også samlet på ét sted. Emnet "Svømning" giver mulighed for at fordybe sig i enkelte svømmediscipliner, men også for at arbejde mere bredt med områder som livredning og vandtilvænning. Svømning har desuden en årsplan for sig selv.
Kroppen
Emnet "Kroppen" handler om hele kroppen. Det gælder det anatomiske og det fysiologiske, men også et område som krop og sind, hvor elevernes indsigt i kroppen bliver udfordret ved at arbejde med fx afspænding og yoga.
Emnet har også et særligt fokus på opvarmning og alle elementer af en opvarmning. Der er vejledning og inspiration til alt fra musik til komplette opvarmningsprogrammer.
Tema
Emnet "Tema" er en samling af tekster og aktiviteter, som er med til at give et varieret billede af fagets indholdsområder, metoder og muligheder. Det kan være områder som lege eller udeliv, der har deres helt unikke plads i faget.
I modulet er der også fokus på tværgående emner som fx aktivitetsudvikling, der samler tekster og aktiviteter om udvikling og analyse af aktiviteter i idrætsundervisningen.
Aktiviteter
Under "Aktiviteter" er det muligt at få et samlet overblik over alle aktiviteterne og ud fra en kategorisering udvælge den aktivitet, man ønsker at anvende. Aktiviteterne er blandt andet inddelt i følgende kategorier: "Svømning", "Atletik" og "Udeliv". Aktiviteterne spænder vidt, og der er således både tænkt kreative, interaktive, innovative og kommunikative arbejdsformer ind i måden at arbejde med det idrætsfaglige stof på.