Udarbejd en analyse og fortolkning af maleriet "Bal du moulin de la Galette" af den franske kunstner Pierre-Auguste Renoir. Producer en film, hvor I viser en analyse og fortolkning af et kunstværk fra impressionismen.
Undersøg, hvem forfatteren Naja Marie Aidt er, og hvorfor hendes novellesamling "Bavian" er blevet rost så meget.
Analysér novellen "Bulbjerg", og diskuter, om Naja Marie Aidts novelle minder om et digt.
Se kortfilmen "De nåede færgen, og sammenlign med Johannes V. Jensens novelle. Lav afslutningsvis selv en kampagne for Rådet for Sikker Trafik.
Analysér og diskuter eventyret "Den grimme ælling" af H.C. Andersen.
Læs, og analysér H.C. Andersens historie "Den lille pige med svovlstikkerne", og lav derefter i grupper en moderne version af historien.
Læs fædrelandssangen "Der er et yndigt land" af Adam Oehlenschläger, og skriv efterfølgende jeres egne positive fædrelandssange.
Læs et uddrag af Inger Christensens digtsamling "Det", og skriv selv et det-digt.
Læs Morten Nielsens digt "Døden", og lav et tableau vivant, hvor I viser udvalgte verselinjer fra digtet som et frosset billede.
Se animationsfilmen ”Eat shit and die” af Anders Morgenthaler, og analysér og bearbejd efterfølgende filmen i grupper.
Arbejd interaktivt med filmen ”Eat shit and die”, og find ud af, hvor meget I egentlig ved om fx vendepunkt, billedbeskæring, klipning og lyd.
Læs, se og sammenlign digtet "Marine" og billedet "Elskende par i bølger".
Diskuter kortprosahistorien "En rispapirslampe og et haiku", og skriv et haikudigt.
Læs uddrag af Henrik Ibsens drama "Et dukkehjem". Undersøg hovedpersonernes indbyrdes forhold, og forhold jer til de problematikker, der er i dramaet.
Læs digtet "Guldhornene" af Adam Oehlenschläger, og lav efterfølgende en omskrivning af digtet til en anden genre.
Læs og analysér novellen "Hun græder ikke" af Naja Marie Aidt.
Analysér digtet af Vita Andersen "Hvad tror du jeg tror" fra 1977, og diskuter kvindesynet dengang og i dag.
Læs teksten "Hvis'er", og undersøg, hvordan hovedsætninger og ledsætninger bliver brugt i teksten. Skriv selv kortprosatekster med og uden hovedsætninger.
Læs og lav spørgsmål til novellen "Hår" af Simon Fruelund.
Læs og analysér novellen "I krybesporet", og skriv efterfølgende hver især en fortsættelse af novellen.
Læs novellen "Knokkelmanden" af Henrik Pontoppidan. Analysér den. Arbejd efterfølgende med enten tegneserie, afskedsbrev eller dramatisering af novellen.
Læs et uddrag af romanen "Lykke-Per", og diskuter, hvem Lykke-Per er. Lav jeres egen beskrivelse af en person som Lykke-Per.
Læs og analysér novellen "Lønningsdag". Skriv efterfølgende jeres egne tekster med overskriften "Lønningsdag".
Læs novellen "Manden, der glædede sig til alting", og lav efterfølgende en analyse af den. Skriv til sidst jeres egne noveller om en person, som ikke glæder sig til noget som helst.
Læs, og analysér novellen ”Mælk” af Simon Fruelund.
Lav læseteater med novellen "Mælk", og lav derefter en skriftlig opgave hver for sig.
Nærlæs Lene Kaaberbøls novelle "Natskygge", og lav efterfølgende en personkarakteristik af hovedpersonen og en meddigtning på selve novellen.
Analysér maleriet "Naturskræk. Efter stormen nr. 2" af den danske kunstner J.F. Willumsen. Lav en præsentation af jeres analyse.
Analysér novellen, og skriv en samfundskritisk kronik.
Læs, syng og analysér salmen ''Nu falmer skoven trindt om land'' af Grundtvig.
Analysér og diskuter novellen "Nåede de færgen?". Skriv efterfølgende en nyhedsartikel om begivenhederne i novellen.
Læs et uddrag af "Pelle Erobreren". Skriv et brev fra Pelle, og lav en rap om hans liv.
Læs i grupper Herman Bangs novelle "Pernille". Analysér den, og lav derefter individuelt en meddigtningsopgave.
Lav en karakteristik af novellens komposition, indsæt den i berettermodellen, og diskuter dens konflikt. Tal derefter om temaerne i novellen.
Analysér et digt af Søren Ulrik Thomsen, og skriv selv et digt.
Læs novellen "Ribe C 7G", lav en personkarakteristik af personerne, og lav til sidst hver især en skriftlig opgave.
Læs og analysér folkeeventyret "Rødhætte" nedskrevet af Brødrene Grimm. Sammenlign eventyret med fablen "Historien om den lille Rødhætte" af Georg Brandes.
Læs og analysér novellen "Skøgens Juleaften" af Herman Bang, og undersøg kvindesynet.
Læs novellen ”Slik” af Kim Fupz Aakeson fra novellesamlingen "Tilløb", og analysér den.
Læs digtet "Smeden og Bageren" af Johan Herman Wessel. Illustrer og diskuter digtet.
Undersøg og diskuter digtet "Terminologi" af Klaus Rifbjerg fra 1960. Skriv efterfølgende jeres egne digte.
Diskuter de første linjer af Herman Bangs roman "Ved Vejen" fra 1886, og lav derudfra en dramatisering.
Læs et uddrag af manuskriptet til "Zenobia", og opfør selv nogle af scenerne. Se også teatret AKUT360 opføre en scene.
Læs, analysér og fortolk novellen ''Ørneflugt'' af Henrik Pontoppidan.
Læs og analysér kortprosateksten "31. fortælling" af Christina Englund, og skriv og præsenter en dialog mellem Eve og Rakel.
Læs kortprosateksten "4. fortælling" af Christina Englund, og indsæt teksten i berettermodellen.
Undersøg i grupper de danske bandeord, og diskuter, om bandeord overhovedet er godt for sproget.
Læs novellen "Agerhønen" af Martin A. Hansen, og gå på jagt efter tekstens spor.
Læs og analysér novellen ”Søvngænger” af Jan Sonnergaard, og undersøg, hvordan man kan lave en personkarakteristik ved at undersøge karaktererne ud fra deres aha-øjeblikke.
Læs Halfdan Rasmussens ''Halfdans ABC'', og skriv derefter jeres egne bogstavdigte.
Man kan finde det absurde mange steder, fx også i historien "Alice i Eventyrland".
Vælg en tekst eller et billede, som du analyserer og præsenterer, ligesom du skal til prøven i mundtlig dansk.
Find og analysér en baggrundsartikel, og fremlæg den for resten af klassen.
Analysér sms'er, og bliv klogere på det særlige sms-sprog.
Se dokumentarfilmen "Andre venner", og diskuter filmens temaer. Skriv afslutningsvis et essay om unge og kulturmøder.
Producér jeres egne korte animationsfilm om venskab og gruppepres med udgangspunkt i stopmotion.
Skriv hver især en anmeldelse af en selvvalgt tv-serie.
Skriv en ansøgning, hvor du arbejder med modtagerrettet kommunikation.
Arbejd med appelformerne.
Se og arbejd med dokumentarfilmen "Armadillo".
Kategoriser de forskellige genrer, og benyt jeres viden til at producere vendespil, som I skal afprøve.
Nogle danske ord har flere betydninger. Det hedder homonymer. Find eksempler på dette.
Skriv enten en erindring eller en novelle, hvor rejsemotivet spiller en central rolle.
Undersøg nogle af de danske avisers salgstal.
Kig på forskellige avisers og webavisers layout og indhold. Diskuter, hvad et godt layout kræver.
Undersøg forskellige avistyper, og skriv en artikel, som er målrettet en bestemt avistype. Fremlæg og diskuter, hvordan aviserne adskiller sig fra hinanden.
Undersøg, hvordan digtene ”BARNDOM” af Yahya Hassan og ”Barndommens gade” af Tove Ditlevsen hver især behandler temaet barndom.
Læs novellen "Barnet og manden", og beskriv personernes indbyrdes forhold i novellen. Diskuter, hvad I mener om skilsmisse.
Læs novellen "Barnet og manden", og beskriv personernes indbyrdes forhold i novellen. Diskuter, hvad I mener om skilsmisse.
Undersøg, om I kan finde barokke træk i kunstværker fra samtidige kunstnere.
Lav en battle med chatudtryk, og se, hvem der er mest skrap til chatuniversets kreative sprogbrug.
Se og analysér filmen "Bawke", som handler om en dreng og hans far, der er på flugt. Skriv til sidst et brev til faren fra drengen.
Arbejd med Toulmins argumentmodel, og få styr på belæg, hjemmel og påstand.
Undersøg, hvilken billedbeskæring der er brugt i forskellige fotografier. Gå herefter på fotojagt, og beskær dine fotografier, så de får det rette udtryk.
Analysér et kunstbillede, og vælg, hvilke områder der skal med i din synopse – ligesom til prøven.
Lav i grupper jeres egen billedbog til elever i indskolingen. Læs jeres billedbog højt for dem, og tal om, hvad der karakteriserer en god billedbog.
Lav en billedbogssamling i klassen, og undersøg samspillet mellem ord og billeder i de enkelte bøger.
Diskuter, hvad I mener om manipulation af pressefotos og reklamefotos. Prøv selv at manipulere et fotografi.
Skriv hver især digte med billedsprog og gentagelser, og læs jeres digte højt for hinanden.
Læs sagnet om Bjovulf og hans kamp mod Grendel, og sammenlign herefter sagnets handling med sagnet om Uffe og Vermund.
Læs forskellige blogindlæg, og diskuter genren. Forestil jer nu, at I hver især er bloggere, og skriv jeres egne blogindlæg.
Læs blogindlægget "Mobning er aldrig én til én" af Sanne Søndergaard, og skriv selv et blogindlæg om mobning.
Forestil dig, at du er TV2 News' reporter på heden, der skal fortælle seerne hjemme i stuerne, hvad der skete den tragiske dag hjemme hos hosekræmmeren.
Forestil jer, at I er redaktører på en brevkasse om unge og sociale medier. Diskuter forskellige dilemmaer, og svar på de spørgsmål, der er kommet til brevkassen.
Hør lidt af Yahya Hassans oplæsning, og skriv derefter selv et digt, hvor I bruger jeres egen hovedstol.
Løs forskellige opgaver med drilleord. Lav efterfølgende to og to jeres egne brætspil, som træner jeres viden og færdigheder i stumme bogstaver og drilleord.
Diskuter, hvad det vil sige at være dansk, og læs et bud på en indvandrers syn på danskere og danskhed. Skriv til sidst jeres egne danskhedsessays.
At rejse kan forbindes med både positive og negative følelser. Undersøg, hvordan følelserne udlængsel og hjemlængsel kommer til udtryk i nummeret "Byen bag mig". Nummeret består af både rap og beatpoesi.
Læs 1. kapitel af romanen "Cash" af Jens Lapidus, og lav en person- og sproganalyse.
Se en kortfilm, og undersøg virkemidlerne. Lav bagefter en billedfortælling med brug af surprise eller suspense.
Karakteriser Dan Turèlls oplæsning. Klip herefter tekster i stykker, og lav collagedigte. Læs jeres digte højt for hinanden.
Se et klip fra standupshowet "Comedy AID". Udarbejd i fællesskab en analyse af kommunikationen i denne standupoptræden.
Vælg et computerspil, og sæt spillets personer ind i aktantmodellen. Lav efterfølgende en grundig analyse af spillet, og fremlæg det for resten af klassen.
Bliv klogere på udgifterne til computerspil, og diskuter konsekvenserne af skinbetting.
Undersøg forskellige computerspil, og træn på den måde jeres genrekendskab.
Undersøg computerspillenes grafiske udvikling, og præsenter udviklingen for hinanden ved hjælp af screenshots.
Se den fortællende kortfilm "Daimi". Analysér filmen, og kom med jeres bud på en fortolkning.
Læs poetry slam-teksten "Dameblade" af Irmelin Prehn, og skriv til sidst jeres egne poetry slam-tekster.
Lav en udstilling, hvor I med ord og billeder formidler jeres syn på Danmark og danskhed.
Læs forskellige sange og digte om Danmark og danskhed, og skriv jeres eget danmarksdigt.
Diskuter de forskellige typer af rappere og raptekster, som I kender. Vælg gruppevis en tekst og en musikvideo. Analysér, og fremlæg teksten, musikvideoen og jeres viden om rapperen.
Læs og analysér novellen "De blå undulater" af H.C. Branner.
Match fremmedord med deres danske betydning. Lav bagefter jeres eget spil.
Gennemgå kommareglerne, løs kommaopgaver, og lav herefter jeres egen komma-quiz.
Lav to og to en billedanalyse ved brug af de seks hv-spørgsmål. Gå sammen med to andre par, og fremlæg jeres analyser.
Spil vendespil med danske, svenske og norske ord, og diskuter forskelle og ligheder mellem de tre skandinaviske sprog.
Lyt til et hørespil lavet over fortællingen om Dr. Jekyll og Mr. Hyde. Undersøg hørespillets virkemidler, og find lighedstræk mellem Freuds personlighedsmodel og personerne i hørespillet.
Fortæl en grønlandsk myte om, hvordan vi pludselig fik to sole.
Læs og analysér digtet "Jens Vejmand", og skriv et digt om en udsat i dag.
Læs en svensk og en dansk artikel, der kommenterer censurering af Pippifilm. Skriv efterfølgende et debatindlæg, hvor I argumenterer for jeres holdning til emnet.
Find i grupper nye definitioner af ordet dialekt, og diskuter de mange forskellige opfattelser af, hvad dialekter er.
Interview hinanden om den bedste dag i jeres liv, og skriv derefter en interviewartikel.
Find og beskriv jeres yndlingsreklamer. Analysér efterfølgende en reklame med fokus på reklamens virkemidler.
Læs Mogens Friis' digt "Den døde", og undersøg digtets budskab og formål.
Læs artiklen ''Fortællende journalistik'', og skriv efterfølgende jeres egne artikler inden for genren fortællende journalistik.
Analysér det symbolistiske maleri "Den gamle kone og døden" af L.A. Ring.
Læs og analysér novellen "Den ghanesiske dørsælger" af Jens Blendstrup.
Arbejd med en opgave til skriftlig fremstilling, og skriv en klumme om "den gode tone".
Genfortæl eventyret om den "Den grimme ælling", og læs derefter novellen ''Den grimme kælling''. Kig efter, og diskuter de intertekstuelle referencer.
Læs en tekst, hvor der er sat punktummer, men ikke kommaer. Sæt de kommaer, der mangler.
Se en reklame, byt om på kønsrollerne, og diskuter, hvordan det virker.
Vælg en trykt reklame i et magasin, og lav i grupper en analyse af reklamen.
Vælg hver især en person fra en af jeres yndlingsbøger. I skal nu arbejde med personen og forestille jer at være personen i den varme stol.
Se og analysér kortfilmen "Dennis" af Mads Matthiesen. Lav jeres egne fiktive filmscener over en konflikt mellem et barn og en forælder.
Se og analysér novellefilmen "Der er en yndig mand". Gå sammen i grupper, og diskuter forskellige spørgsmål til filmen.
Omskriv teksten "Der var engang en pige", hvor du sætter flere eller færre punktummer og kommaer.
Diskuter regler for beklædning, og skriv et debatindlæg.
Læs og analysér Tove Ditlevsens novelle "Det første møde". Fokusér i analysen på kompositionen, sproget og personerne. Perspektiver novellen til nutiden ved at skrive jeres egne moderne noveller om det første møde.
Læs Tove Ditlevsens novelle "Det første møde", og analysér den. Fokusér i analysen på personkarakteristik, kompositionen og sproget.
Læs om overlappet mellem det private og det offentlige rum. Vurder også, hvilket indhold I ville dele i det semiprivate rum.
Se en film om, hvordan internettet tilpasser sig til jer. Diskuter, hvorfor I skal være opmærksomme på de digitale fodspor, I sætter på internettet.
Analysér "Der er et yndigt land" af Adam Oehlenschläger fra romantikken og en epistel af Ludvig Holberg fra oplysningstiden ved at holde teksterne op mod Immanuel Kants filosofiske begreber om morallov, pligtetik og erkendelsesteori.
Læs og analyser digte af Søren Ulrik Thomsen om det værste og det bedste. Skriv efterfølgende jeres egne digte om det værste og det bedste.
Få overblik over digitale teksters struktur, og bliv skarp i din navigation.
Lav en analyse af Adolph Wilhelm Schack von Staffeldts digt "Indvielsen" fra 1804.
Lav hver især en digtcollage, som illustrerer jeres yndlingsdigt. Klip derefter digtet i stykker, og lav nye digte af det.
Skriv jeres egne digte, som rimer. Øv jer sammen to og to i at læse digtene højt.
Tag udgangspunkt i digtene ”Barndommens gade” af Tove Ditlevsen og ”BARNDOM” af Yahya Hassan, og undersøg, hvilken betydning fremførelsen og oplæsningen har for et digt og dets fortolkning.
Skriv digte om jeres barndom. I skal lade jer inspirere af Yahya Hassan, der skriver om sine egne oplevelser. Bagefter skal I øve jer i at fremføre digtet uden at kigge i teksten.
Læs og analysér to forskellige digte om Danmark; et fra romantikken og et fra det folkelige gennembrud.
Læs digtet "Uafhentet" af Vita Andersen. Undersøg stemning og følelser, og lav en kort video over en scene fra digtet.
Undersøg og vurder, hvilken betydning formen har i forskellige digte.
Indsæt pronomener i H.C. Andersens eventyr "Svinedrengen".
Skriv to digte om jeres eget teenageliv, og hvordan I selv og jeres forældre ser det.
Øv jer i at anvende "og" og "at" korrekt i et eventyr af Brødrene Grimm.
Analysér kunstværket "Dream/reality" af samtidskunstneren Kathrine Ærtebjerg.
Lav en filmanalyse af novellefilmen "Drengen der gik baglæns".