Børns rettigheder
Om forløbet
Kan du forestille dig et liv, hvor du ikke kan komme i skole? Det lyder måske meget rart, men hvad hvis det er, fordi du skal arbejde? Eller din familie kun har råd til at sende ét barn i skole – og det er ikke dig? Eller kan du forestille dig en skole, hvor din lærer har ret til at slå dig? Eller hvor du ikke må sige din mening?
Den 20. november er det FN's børnekonventionsdag. Det er den dag, hvor børns rettigheder blev skrevet ned, og hvor lande verden over skrev under på, at de vil overholde dem. Det skal fejres, synes vi. I skal derfor arbejde grundigt med fem af disse rettigheder, ved at læse, se små film, diskutere og protestere. Afslutningsvis skal I lave et radiointerview med et barn fra Kina eller Burkina Faso.
Baggrundsviden
Inden eleverne skal tage stilling til læringsmålene, bør I tage en kort snak i klassen om, hvad FN er. Vi anbefaler at tage snakken med udgangspunkt i billedet, der viser logoet fra FN's flag:
- FN blev dannet efter 2. verdenskrig den 24. oktober 1945 af 51 stater.
- Formålet var at forhindre en verdenskrig i at opstå igen.
- Menneskerettighederne er blevet formuleret i FN og blev vedtaget i 1948.
- Der er nu 193 stater i FN.
- FN vedtog Børnekonventionen ved en generalforsamling den 20. november 1989.
- FN's flag blev taget i brug den 20. oktober 1947.
- FN's flag har FN's officielle symbol i hvidt på en lyseblå baggrund.
- FN's symbol er et verdenskort med olivengrene omkring. Genene er et fredssymbol, og kortet symboliserer alle verdens mennesker.