Om portalen
I det følgende får du en oversigt over Billedkunstfagets opbygning og indhold. Her kan du læse om vores visioner, tanker og idéer.
Portalens opbygning
På Billedkunstfaget Indskoling er følgende at finde i topmenuen: "Forløb", "Emner", "Aktiviteter" og "Ressourcer". Under hvert af de fire topmenupunkter ligger der yderligere nogle menuer.
Forløb
Forløb består af både interaktive undervisningsforløb og årsplaner til 1.-2. klasse. Både forløbene og årsplanerne er opdelt i relevante klassetrin, således at det er nemt at finde et egnet undervisningsforløb til sin klasse. I udarbejdelsen af forløbene er der indtænkt en faglig progression og sammenhæng, hvilket også fremgår af årsplanerne.
Emner
Emner er inddelt i følgende undermenuer: "Billedarbejde", "Billedsamtale", "Kunstnere", "Skulpturer" og "Tema". De fem områder udgør en overordnet inddeling af det faglige materiale. Materialet består inden for hvert modul af forskellige emner som fx "Tegning og tryk", der ligger under "Billedarbejde". Hvert emne består af tilhørende tekster og aktiviteter samt inspiration til videre arbejde med emnet. Alle tekster er multimodale, hvilket giver eleverne flere muligheder for at arbejde bredt med billedkunst som fag. På flere af teksterne ligger der stilladserende og formidlende videoer, der klæder eleverne på til at forstå og arbejde inden for det givne emne. Aktiviteterne indeholder introduktion til emnet, praktisk skaben, mundtlig og digital kommunikation samt evaluering.
Billedarbejde
Dette emne indeholder tekster og aktiviteter, der knytter an til den skabende proces i plane billeder. Teksterne spænder bredt og kommer omkring tegning og grafik, maleri, collage samt digitalt billedarbejde. I denne kategori gives eleverne yderligere redskaber til tegne- og maleteknikker såsom iagttagelsestegning og farvelære.
Billedsamtale
Dette emne indbefatter tekster og aktiviteter, der vedrører det analytiske og kommunikerende arbejde inden for billedkunsten. Teksterne kommer omkring billedkunstens brug af genrer og giver eleverne værktøjer til at kategorisere motivkredse i kunsthistoriens billeder samt klæder dem på til selv at anvende genkendelige genretræk i eget billedarbejde. Teksterne fokuserer på analytiske begreber som genre, motiv og komposition. Kategorien indeholder ydermere tekster og aktiviteter, der arbejder med og forklarer, at al billedarbejde er kommunikativt. Teksterne spænder bredt og omhandler analog og digital udstilling. I aktiviteterne fokuseres der på, at eleverne med udgangspunkt i de analytiske redskaber, de får i arbejdet med teksten, selv skal tegne eller male og samtale om produktet efterfølgende. Aktiviteterne vil således indeholde en kombination af samtale og praktisk skaben.
Kunstnere
Emnet her rummer en række tekster og aktiviteter, der går i dybden med udvalgte perioder inden for kunsthistorien, hvor der fokuseres på et repræsentativt udvalg af forskellige kendte og mere ukendte kunstnere. Teksterne ser på kunstnernes karakteristika og perspektiverer til den kunsthistoriske periode, som den enkelte kunstner virkede inden for. Aktiviteterne tager udgangspunkt i det særegne omkring den enkelte kunstner og omsætter dette til en praktisk aktivitet. Eleverne skal her fx lave van Goghs berømte stol fra soveværelset som et pop op-billede eller bygge en Tårnmand i pap med inspiration fra kunstnerduoen Randi & Katrine.
Skulpturer
Teksterne inden for dette emne fokuserer på det rumlige billedarbejde. Her finder man tekster om skulpturer og forskellige materialer som ostevoks, ler, ispinde og tændstikker, fimo-ler og papmaché. Eleverne skal i denne kategori lave surrealistiske ansigter i fimo-ler, bygge flyvemaskiner af ispinde og klemmer eller lære, hvordan de bruger forskellige lerteknikker såsom pladeteknik og modellering.
Tema
Her samles tekster og aktiviteter, der ikke umiddelbart ligger inden for fagets øvrige kompetenceområder, men som ligger inden for det generelle billedmæssige arbejde. Teksterne ser på hjem og mennesker og fokuserer herved på et emne, der taler ind i en virkelighed, eleverne kender og kan relatere sig til. Her finder man også et emne om oversize skulpturer, hvor eleverne opfordres til at reflektere over den ændrede betydning, en skulpturel hverdagsting får, når størrelsen ændrer skala.
Aktiviteter
På Billedkunstfaget findes der et hav af forskellige billedkunstfaglige aktiviteter. Nogle af aktiviteterne ligger i årsplanerne og dermed i forløbene og andre i forbindelse med portalens tekster. Vi har valgt at inddele aktiviteterne i forskellige aktivitetskategorier, så det bliver lettere for læreren at gennemskue, hvilken billedkunstfaglig disciplin aktiviteten berører. Aktivitetskategorien er defineret i et billedikon, som ligger til højre på aktivitetens forside under "Aktiviteter" på portalens forside. På Billedkunstfaget er følgende aktivitetskategorier repræsenteret: "Billedsamtale", "Tegning", "Maleri", "Tryk", "Collage", "Digitalt billedarbejde", "Skulpturer" og "Udstillingsformer".