Grundloven
Om forløbet
I kan sige, hvad I mener. Det kan være i en statusopdatering på Facebook eller i skolen i en fælles diskussion i klassen. I kan også tro på, hvad I vil, men sådan er det ikke alle steder i verden.
Hver dag nyder vi i Danmark godt af nogle rettigheder, som er beskrevet i Grundloven. Ytringsfriheden og religionsfriheden er blot eksempler på disse. Grundloven er den lov i Danmark, der danner grundlag for alle andre love, og som alle andre love skal overholde. Hvis ikke vi havde de rettigheder, der står beskrevet i Grundloven, ville livet være helt anderledes for os.
I skal nu undersøge Grundloven, og hvilken betydning Grundloven har for os og vores hverdag. I skal finde ud af, hvordan magten i Danmark er fordelt, og I skal reflektere over, hvordan det danske samfund ville være uden Grundloven. I skal også diskutere de rettigheder, der sikrer os retssikkerhed og dermed, at vi som borgere bliver behandlet lige og retfærdigt af staten. Rettighederne kan også medføre nogle svære dilemmaer, som I skal tage stilling til.
Fælles samtale om begreber
Læringsmålene indeholder begreber, som eleverne af naturlige årsager først rigtigt opnår forståelse for i løbet af arbejdet med forløbet. Det er hensigten, at teksten om forløbet skal fungere som forberedelse, for at eleverne alligevel kan forholde sig til læringsmålene. Teksten kan med fordel suppleres med en fælles samtale om begreberne for at sikre en overordnet forståelse af læringsmålene inden forløbet.