FAQ - ofte stillede spørgsmål
Elevernes navne stemmer ikke overens med deres eget
Der kan være to årsager til problemet.
- En anden elev eller lærer har været logget på med sit UNI-login, uden at alle browservinduer har været lukket ned. Symptomerne vil typisk være, at eleven oplever, at der skiftes mellem egen bruger og en anden elevs bruger, når der skiftes mellem undervisningsportalerne eller andre UNI-login-services.
- Skolen har en såkaldt proxyserver, der gemmer dele af internettet lokalt, så det vil opleves hurtigere, når man ser ensartet indhold. For at Clio Onlines portaler virker bedst muligt, må proxyserveren ikke cache cookies, da disse indeholder information om, hvem der er logget på. Symptomerne vil oftest være, at en bruger logger på med sit eget brugernavn, men vil opleve at optræde som flere forskellige andre elever eller lærere på skolen. Dette kan også ske, selvom browservinduet har været lukket helt ned. Kontakt it-afdelingen og få dem til at justere proxyserverens indstillinger for at løse problemet.
Hvad kræves der for at kunne bruge læringsportalen?
Portalen er optimeret til Chrome. Men du kan også bruge Internet Explorer, Microsoft Edge, Firefox eller Safari. Vi anbefaler, at du altid benytter de nyeste versioner af browserne.
Det kan give problemer, hvis browseren har nogle restriktive indstillinger. Gå til: Funktioner -> Internetindstillinger -> Avanceret -> Tryk "Gendan avancerede indstillinger" -> Tryk "OK" og genstart browseren.
Ellers kræves der ingen særlige installationer for at kunne bruge selve portalen. Der bliver dog linket til en række eksterne videoer og spil på andre websites, og nogle af disse kræver at følgende programmer er installeret:
Er Clios læringsportaler kompatible med iPad?
Ja, Clio Onlines læringsportaler er kompatible med iPads, iPhones og gadgets fra diverse andre producenter. Læringsportalerne bygger nemlig på standard internetværktøjer som virker på alle gængse platforme.
Vi linker dog til en række eksterne tjenester og medielinks (Fx DRs mediearkiv), og her er vi ikke 100% herrer over, hvordan indholdet håndteres. Når vi bruger eksterne tjenester eller medielinks, prøver vi så vidt muligt at finde medieklip, der virker på iPad eller vælger en tjeneste, der ikke er afhængig af flash (som ofte er det, der står i vejen). Hvis vi finder en iPadvenlig erstatning for et eksisterende link, vil vi også skifte det ud.
Der er stadig mange skoler, der bruger traditionelle computere, så hvis et godt medielink kun kan findes i en ikke-iPadvenlig version, vælger vi at bruge det alligevel. I den situation går vi efter at bruge større tjenester, der må forventes at gøre deres produkt kompatibelt med de nye platforme inden for en overskuelig fremtid.
Hvordan giver vi censorer adgang ifm. eksamen?
Den bedste løsning er, hvis den lokale UNI-C brugeradministrator på skolen midlertidigt tilknytter censor til jeres skoles institutionsnummer. Man kan godt være tilknyttet flere institutionsnumre samtidig. I så fald vil han/hun nemlig kunne benytte sit UNI-login på alle de læringsportaler som skolen har abonnement på.
Hvorfor kan jeg ikke se video?
Portalen linker til mange videoklip rundt omkring på nettet. Nogle af disse kræver, at man har installeret den rigtige afspiller (player), før man kan se videoen. Fx kræver de fleste videoer, som ligger på dr.dk, at man installerer Windows Media Player. Den kan hentes gratis her:
http://windowsmedia.com/download
Hvis man vil se videoklip fra DR i Firefox, skal man bruge et plugin fra Microsoft. Det kan hentes gratis her:
http://www.interoperabilitybridges.com/windows-media-player-firefox-plugin-download
Andre videoer ligger i Flash-format. Flash Player kan hentes gratis her:
http://get.adobe.com/flashplayer/
Hvis man vil have alle typer afspillere en gang for alle, så kan man fx installere denne gratis samlede pakke:
http://www.free-codecs.com/download/k_lite_codec_pack.htm
Siden bliver ikke vist rigtigt
Portalen er optimeret til Chrome. Men du kan også bruge Internet Explorer, Microsoft Edge, Firefox eller Safari. Vi anbefaler, at du altid benytter de nyeste versioner af browserne.
Hvis du bruger (den over 10 år gamle) Internet Explorer version 6, vil der helt sikkert være en del ting, der ikke kører optimalt.
Det kan også give problemer, hvis browseren har nogle restriktive indstillinger. Gå til: Funktioner -> Internetindstillinger -> Avanceret -> Tryk "Gendan avancerede indstillinger" -> Tryk "OK" og genstart browseren.
Hvorfor modtager jeg ikke emails?
Emails vedrørende oprettelse af abonnement/prøveperiode bliver muligvis fanget i dit email-spamfilter, hvis du benytter sådan et. Disse emails bliver automatisk genereret og afsendt af vores server og kan derfor virke "mistænkelige" for et spamfilter.
Hvorfor kan jeg ikke logge ind?
1) Cookies skal være slået til i browseren
Det er derfor nødvendigt at indstille sin browser til at acceptere cookies. I din browsers menu skal du gå til:
Funktioner -> Internetindstillinger -> Beskyttelse af personlige oplysninger -> Avanceret
2) Indeholder dit brugernavn/kodeord store bogstaver?
Det kan give problemer for nogle browsere, hvis brugernavn eller kodeord indeholder store bogstaver. Det anbefales derfor, at man kun benytter små bogstaver.
Kontakt evt. abonnement@clioonline.dk og få ændret brugernavn/kodeord til små bogstaver.
Virker portalen med Firefox?
For optimal udnyttelse af portalen anbefales det at benytte seneste version af følgende browsere: Firefox, Chrome, Safari, Internet Explorer og Microsoft Edge.
Men der er vores mål, at portalen også skal fungere korrekt ved brug af andre browsere.
Oplever du fejl eller mangler ved brugen af fx Firefox, hører vi meget gerne fra dig.
Hvorfor bliver jeg logget ud hele tiden?
Det kan skyldes, at der er problemer med cookies og midlertidige internetfiler. Vi anbefaler derfor, at du sletter dine cookies og midlertidige internetfiler og samtidig tilføjer Dansk-faget.dk til de websteder, du har tillid til.
- Gå til: Funktioner -> Internetindstillinger.
- Tryk "Slet..." under "Browserdata".
- Marker "Cookies" og "Midlertidige internetfiler" og slet dem.
- Tryk på fanebladet "Beskyttelse af personlige oplysninger".
- Tryk på "Websteder".
- Indtast "Dansk-faget.dk" og tryk "Tilføj".
- Tryk "OK", luk vinduerne og genstart browseren.