Læs om Ada Lovelace, og lær om den indflydelse, hendes opdagelser har haft på nutidens STEM-fag.
Få trafik til din hjemmeside via AdWords.
Lav wireframes af to websider, der handler om det samme emne
Programmér en micro:bit til at lave en lille animation, når den får et input.
Ret fejl i en betingelse skrevet i JavaScript, og tilføj en else-kommando.
Brug en sorteringsalgoritme, og skriv en pseudokode dertil.
Byg det simple spil "Bombe" på din micro:bit.
Lær at programmere din LEGO® MINDSTORMS®-robot gennem analog programmering og brickprogrammering.
Programmer et kvadrat i Python ved hjælp af løkker.
Lær, hvordan du bruger variabler i Python.
Lær at planlægge og afholde en brugertest af din egen prototype.
De troede, det var en skoledag som alle andre, men du gætter aldrig, hvad der skete.
Søg på Wikimedia, og find billeder, hvor en eller flere af de seks grundlicenser indgår.
Brug en iterativ proces til at digitalisere jeres skolebod.
Lær at designe en hurtig 2D- eller 3D-prototype ud fra designprincipper og informationer fra researcharbejde.
Design et projektboard, som kan hjælpe jer med at holde styr på opgaverne i en produktudviklingsproces.
Find eksempler på misforhold mellem design og brugernes behov på jeres skole.
Find gode argumenter for at omsætte din idé til produkt ved hjælp af de to researchtyper: desk research og user research.
Undersøg forskellige eksempler på, hvordan selfies kan forme online identitet.
Få overblik over digitale teksters struktur, og bliv skarp i din navigation.
Spil dilemmaspillet om de fire robotlove, og brug jeres viden til at guide jer gennem udfordringerne.
Hvad kendetegner et godt socialt medie, og hvad kræver det at gå i Mark Zuckerbergs fodspor og udvikle det nye Facebook?
Find de skelsættende øjeblikke i computerens historie, og beskriv dem med dine egne ord.
Find ud af, hvad en robot er, og hvilke forskellige typer af robotter der findes.
Følg en tutorial, og kod et simpelt spil, hvor en mus skal fange en ost.
Opdag almindelige fejl i forskellige kommandoer. Glem ikke: Selv den bedste programmør kan lave fejl!
Der er computere alle vegne, men vi kan ikke altid se dem. Kan I finde ud af, hvor de skjulte computere er?
Ret en simpel HTML-kode, så den vises korrekt i browseren.
Skriv et program, hvor du bruger flere former for input.
Skriv et program i Scratch, hvor du bruger flere former for input.
Arbejd med at vurdere formål, teksttype og relevante informationer i digitale tekster.
Tal om, hvad big data bruges til nu, og hvordan det måske kan bruges i fremtiden.
Arbejd med forskellen mellem fotorettigheder og motivrettigheder, og træn din kritiske sans.
Arbejd med idéer til fremtidens mobiltelefon.
Kod en lille melodi, der kan afspilles i et fødselsdagskort, med micro:bit.
Gæt, hvilket historisk klassisk spil der gemmer sig bag koden, og skab din egen version af spillet.
Programmer et rektangel – og hvorfor ikke prøve at programmere andre geometriske figurer?
Googl dig selv og en karakter fra SKAM, og diskuter konsekvenserne af vores digitale fodspor.
Lav en hackathon sammen i klassen, og udvikl jeres egne initiativer til at få flere kvinder i STEM-fagene.
Spil Snake og Slither.io, og bliv klogere på udviklingen bag computerspil.
Dyk ned i de historiske spil fra 70'erne, og genskab et af spillene i Scratch.
Skriv en simpel hjemmeside i HTML, som handler om dig selv.
Mærk din HTML-kode op med class- og id-attributter, og prøv at style dine elementer ved hjælp af CSS-selectors.
Find ud af, hvad et hulkort er, og lav dit eget hulkort.
Læs en række cases, og vurder, om der bliver begået noget ulovligt.
Gå i Steve Jobs' fodspor, og find på bedre versioner af eksisterende produkter. Fremlæg jeres visioner, som Jobs ville have gjort det.
Hvordan optræder du selv på de sociale medier, og hvad vil du råde andre til at gøre med deres profiler?
Byg en kodestump i JavaScript, der kan finde ud af, hvem der skal hente kage.
Tal om digitale produkter, der gør hverdagen lettere for jer, og identificer et hverdagsproblem, som I kan løse med et digitalt produkt.
Afprøv med små lege og spil logikken i betingelser.
Gør din hjemmeside mere appellerende, eksempelvis ved at lade den reagere på musens bevægelser.
Kod dit eget interaktive kæledyr med micro:bit.
Forestil jer at være internettet, der skal overføre information mellem forskellige adresser. Hvilken forbindelse når først frem med informationen?
Bliv introduceret til LEGO® MINDSTORMS®-robottens brick, motorer, sensorer og grundstruktur.
Lær grundprincipperne i programmet Python, og bed computeren om at skrive dit navn.
I spillet Stranded kan man lave sine egne items og objekter og på den måde skabe sin egen mod.
Find afsenderen i en digital tekst, og undersøg og vurder afsenderens intention med teksten.
Programmér jeres egen krypteringsgenerator, og gå i Alan Turings fodspor.
Lær om pseudokode, og kod din klassekammerat til at bygge et tårn for dig.
Find nedslag i computerens historie, og programmér en tidslinje i HTML og CSS.
Find en ting i hjemmet, som med fordel kan kobles til internettet.
Lav en liste med 5-10 elementer i HTML og et klikbart billede med link.
Lav et flowchart over en programmering af en LEGO® MINDSTORMS®-robot.
Lær at anvende lyd og billeder på din LEGO® MINDSTORMS®-robot.
Lær at anvende lys- og farveregistreringer på din LEGO® MINDSTORMS®-robot.
Hent et micro:bit-program, og læg det over på en micro:bit.
Brug inspector i Chrome til at se ændringer af din hjemmeside direkte i browseren.
Lær en ny færdighed med YouTube, og lav bagefter din egen instruktionsvideo.
Læs forskellige eksempler på løkker, og forklar, hvordan de anvendes.
Vidste du, at micro:bit kan fortælle dig om fremtiden? Kod din micro:bit til at svare på dine spørgsmål.
Find ud af, hvad en produktudviklingsmetode er, og hvilke fordele og ulemper der er ved de forskellige metoder.
Undersøg et micro:bit-program, og lav dit eget første program til en micro:bit.
Lav en logbog over, hvilke digitale fodspor du efterlader dig på en dag, og skriv, hvad de fortæller om dig.
Læs en mailkorrespondance, hvor en grafisk designer troller sin sekretær.
Se forskellige eksempler på phishing, og tal om, hvad der karakteriserer phishingmails.
Skriv pseudokode med og uden løkker.
Hvor sikker er du mod et ransomware-angreb som WannaCry?
Hvordan får du mest mulig værdi med dig i din rygsæk?
Gør multi til mono, og bliv skarpe på modaliteternes samspil på en hjemmeside.
Kan du spotte en falsk nyhedshistorie? Læs forskellige eksempler, og tal om, hvordan I kan spotte, om historien er sand.
Lav en screencast af din læsning, og bliv opmærksom på, hvordan du elaborerer, når du læser en digital tekst.
Forestil dig, at du arbejder på at lave en selvkørende bil. Læs simple koder i Python, og find ud af, hvorfor din bil ikke virker.
Surf på nettet som en anden person, og se, om det påvirker, hvilke reklamer du får vist.
Skriv din egen digitale læsevision.
Se først, om du kan genkende forskellige typer af variabler, og skriv derefter dine egne variabler.
Gør dig selv til hovedperson i spillet Stranded ved at lægge dine egne tekster og voiceovers ind.
I survivalspillet Stranded skal du overleve elementerne på en øde ø.
Send en krypteret besked, og sørg for, at koden ikke kan knækkes. Diskuter derefter overvågning, og hvordan man beskytter sig mod det.
Tal om forskellige måder, hvorpå man kan forsøge at stoppe ondskabsfulde trolls på nettet.
Dyk ned i koden til spillet Stranded, og find ud af, hvilke dele af spillet det er muligt at modificere.
Lær at tale med en robot gennem programmering.
Er dine passwords sikre?
Læs en tekst om trolls, der gør grin med selvmordsofre, og tal om, hvordan de retfærdiggør deres handlinger.
Lær at anvende tryksensoren på din LEGO® MINDSTORMS®-robot.
Lav Turingtesten på Siri og en klassekammerat.
Skab en teknologisk udfordring, og udvikl en løsning dertil med EV3. Derefter kan I udfordre hinanden til nye løsninger.
Find benspænd fra din egen virkelighed, og skab en ny robot, der kan gøre livet lettere for dig og dine kammerater.
Sæt et udviklingsteam sammen, eksperimenter med simpel kodning, og lav jeres egen spilbare mod.
Undersøg og diskuter, hvad der kendetegner web 1.0.
Brug video og YouTube til at forklare, hvad linkjuice, backlink og indholds-id er.
Find ud af, hvordan og hvor meget du og dine klassekammerater bruger YouTube.